واقعیت مجازی در درمان اضطراب، بایو وی آر - Bio VR

واقعیت مجازی در درمان اضطراب، بایو وی آر - Bio VR

تکنولوژی بایو وی آر (Bio VR ) فناوری جدیدی است که با بهره مندی از واقعیت مجازی و بیوفیدبک سعی در درمان اختلالاتی نظیر اضطراب ، استرس ، حملات پنیک ، فوبیا و ترس دارد. بیوفیدبک فرآیندی است که به فرد آموزش می دهد چگونه فعالیت های فیزیولوژیکی را به منظور بهبود سلامت و عملکرد، تغییر دهد. این فعالیت ها مانند امواج مغزی، عملکرد قلب و تنفس توسط تجهیزات و دستگاه های مخصوص اندازه گیری می شوند. سپس به فرد بازخورد (Feed back) دیداری یا شنیداری می دهند. بر اساس بازخورد ارائه شده، تغییرات فیزیولوژیکی در بدن ایجاد می شود و با آموزش و تمرین فرد یاد می گیرد که چگونه تغییرات را بدون نیاز به تجهیزات، در خود ایجاد کند.

واقعیت مجازی ( VR ) فناوری است که به کاربر اجازه می دهد تا یک محیط سه بعدی شبیه سازی شده یا مصنوعی را تجربه کند و با آن تعامل داشته باشند. از طریق استفاده از هدست یا عینک، کاربران می توانند در دنیای مجازی که توسط کامپیوتر ساخته می شود، حضور پیدا کنند. VR می تواند به فرد القا کند که به طور فیزیکی در یک محیط شبیه سازی شده و مجازی حضور دارد. این فناوری کاربردهای مختلفی در بازی، سرگرمی، آموزش و درمان دارد. کاربرد واقعیت مجازی در درمان، پزشکی و روانپزشکی مورد توجه قرار گرفته است.  واقعیت مجازی در حیطه سلامت روان ریشه در مواجهه درمانی دارد و با شبیه سازی موقعیت های واقعی زندگی که شامل عملکردهای شناختی مانند توجه ، حافظه ، ادارک و حل مسئله است در امر درمان بسیار مفید واقع شده است. واقعیت مجازی می تواند فرد را به چالش بکشد و به گونه ای درگیر کند که درمان سنتی نمی تواند. 


در تکنولوژی بایو وی آر Bio VR ، به منظور یادگیری بهتر و اثربخشی بیشتر بیوفیدبک ، از فناوری واقعیت مجازی برای ارائه فیدبک و بازخورد استفاده کرده ایم. این تکنولوژی می تواند در کنار درمان های عصب روانشناختی مثل نوروفیدبک ، لورتا نوروفیدبک ، زداسکور نوروفیدبک و درمان های دارویی به عنوان درمان مکمل، استفاده شود. از جمله کاربردهای این تکنولوژی استفاده از آن در درمان و بهبود استرس و اضطراب است. انواع اضطراب همچون پنیک ، اضطراب پس از سانحه ، اختلال اضطراب اجتماعی و ... می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. این درمان همچنین در جهت بهبود علائم و مشکلات ناشی از اضطراب و استرس می تواند کمک کننده باشد، مانند کنترل استرس لکنت ، مشکلات معده و اختلال خواب ناشی از استرس و اضطراب.

 بایو وی آر Bio VR اضطراب ، سطح استرس را با استفاده از یک سنسور سنجش ضربان قلب که به مچ دست متصل می شود، تعیین می کند. دیتای به دست آمده از طریق برنامه موجود در سنسور، به سرور منتقل می شود. این دیتاها توسط نرم افزار مرتبط پردازش می شوند و بازخورد مناسب توسط هدست واقعیت مجازی به صورت صوت و تصویر، به فرد داده میشود. با افزایش ضربان قلب، سطح استرس فرد بالا می رود و این امر می تواند بر روی کیفیت صدا و تصویر ارائه شده تاثیر بگذارد. در مواردی که سطح استرس بسیار بالا باشد صدا و تصویر قطع شده و تا زمانیکه استرس فرد پایین نیاید، تصویری مشاهده نخواهد شد.



نمونه ای از یک جلسه Bio VR


1. نرم افزار: رابط کاربری بین کاربر و سرور است.

2. سنسور سنجش ضربان قلب: این سنسور ضربان قلب را با استفاده از برنامه مربوطه می شمارد و اطلاعات را به سرور منتقل می کند.

3. هدست واقعیت مجازی : این هدست بازخورد یا فیدبک لازم را از طریق صدا و تصویر، به فرد می دهد.

4. مودم: جهت ایجاد ارتباط بین سرور، هدست و سنسور ضربان قلب


ارتباط با ما


    


بازگشت