CES درمان غیر دارویی اضطراب ، کم خوابی و افسردگی چگونه است ؟

CES درمان غیر دارویی اضطراب ، کم خوابی و افسردگی چگونه است ؟

مطالب مرتبط

درمان غیر دارویی بیش فعالی (کلیک کنید)

tDCS تحریک الکتریکی جمجمه (کلیک کنید)

نرم افزار توانبخشی شناختی کاپتان لاگ (کلیک کنید)


CES مخفف چیست ؟

CES مخفف Cranial-Electro Stimulation است که به فارسی درمان از طریق تحریک الکتریکی جداره جمجمه ترجمه می شود.


آیا CES یک درمان معتبر است ؟ بله

CES یک درمان FDA Approved شده است 

CES ( درمان از طریق تحریک الکتریکی جداره جمجمه ) یکی از درمان های مبنی بر دانش علوم اعصاب و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می باشد .

این روش درمان در اضطراب ( Anxiety ) ، افسردگی ( Depression ) و اختلال کم خوابی ( Insomnia ) به عنوان یک درمان مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا یا FDA Approved شده می باشد.


جلسات درمانی CES ( تحریک الکتریکی جداره جمجمه ) چگونه است ؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید، این دستگاه شامل 2 الکترود با گیره های گوشی می باشد که با ترتیب خاصی به لاله های گوش متصل می شود. سپس برنامه درمانی دستگاه شروع می شود و یک جریان الکتریکی بسیار ضعیف در سطح جداره جمجمه برقرار می نماید.  عموماً جلسات درمانی CES با نصب و تنظیم دستگاه و آماده شدن بیمار و جلسه درمانی حدود 30 تا 40 دقیقه به طول می انجامد.

در بعضی وقت ها جلسات درمانی می تواند به صورت ترکیبی با تمرین های شناختی ( به خصوص در پروتکل های بهبود توجه ) و با ترکیب با AVS ( در موارد اضطراب و کم خوابی ) و یا با ترکیب واقعیت مجازی یا VR ( در موارد اضطراب و افسردگی ) باشد.


تعداد جلسات و توالی جلسات پیشنهادی CES چگونه است ؟

از آنجایی که درمان CES جزو درمان های نوروماجولیتور محسوب می شود، این مطلب که توالی جلسات زیاد باشد مهم است، لذا عموماً توصیه ما به 4 یا 5 جلسه در هفته است تا 30 جلسه درمانی. البته می توان جلسات CES را بیشتر نیز ادامه داد ولی این در صورتی است که بعد از 15 تا 20 جلسه نتایج خوبی در درمان مشاهده کرده باشیم. 

جهت مشاوره بیشتر با ما تماس بگیرید.



CES برای چه مشکلاتی توصیه می شود ؟

همانطور که گفته شد ، CES برای 3 مشکل کاربری اصلی دارد و دارای تائیدیه FDA است :




- اضطراب ( Anxiety )

- افسردگی ( Depression )

- کم خوابی ( Insomnia )

ولی برای یکسری از مشکلات دیگر نیز داربرد دارد :

- بهبود توجه ( Improve Attention )

- بهبود تمرکز ( Improve Focus )

- گرفتگی های فیزیکی ( Physical Discomfort )

- ایجاد آرامش و راحتی ( Relax state )


CES چگونه کم خوابی را درمان می کند؟

CES به عنوان درمانی برای اختلال کم خوابی یا Insomnia تائید شده است. در طی 5 یا 6 جلسه اول شما شاهد نرمال شدن الگوهای خواب خود خواهید شد. دوره های بیدار شدن شما کمتر و کوتاه تر می شود. شب ها زودتر به خواب خواهید رفت و صبح هنگام بیدار شدن احساس می کنید که به طور کامل استراحت کرده اید. افرادی که از CES استفاده می کنند اغلب می گویند که کمتر خواب آشفته می بینند که به خاطر جبران فقدان خواب عمیق توسط CES است. با نرمال شدن الگوهای خواب در طی 2 یا 3 شب آینده این اتفاق کمتر تکرار خواهد شد.


CES چگونه افسردگی را درمان میکند؟

CES با تاثیر غیر مستتقیم روی انتقال دهنده های عصبی و در نتیجه نرمال کردن فعالیت های الکتریکی مغز، فعالیت آن را به حالت نرمال قبل از افسردگی برمی گرداند. CES به وسیله تحریک الکتریکی جداره ی جمجمه، یک روش اثبات شده برای درمان افسردگی بدون نیاز به دارو می باشد. تحقیقات نشان می دهد که 70 درصد افردای که از CES استفاده کرده اند، حدود 70 درصد از علائم افسردگی شان از بین رفته است.


CES چگونه اضطراب را درمان می کند ؟ 

عملکرد دقیق CES هنوز در دست بررس می باشد، ولی به نظر می رسد که جریان الکتریکی CES به طور غیر مستقیم بافت منطقه هیپوتالامیک (منطقه ای از مغز که هیپوتالاموس در آن قرار دارد) مغز را تحرک می کند. این تحریک منجر به تولید یکسری از انتقال دهنده های عصبی می شود و مغز را به حالت پیش از اضطراب باز می گرداند.



CES برای چه افرادی منع استفاده دارد ؟

- افرادی که Pace maker دارند، یا به اصطلاح عامیانه قلب آنها باتری دارد.

- افرادی که در حال حاضر تشنج دارند و یا سابقه صرع دارند.

- افرادی که پمپ انسولینی در بدن دارند.

- افرادی که ایمپلنت های مغزی دارند.

- به طور کلی افرادی که در حال حاضر یک قطعه الکترونیکی در بدن آنها وجود دارد نمی توانند از CES استفاده نمایند.


آیا CES همان tDCS است ؟ خیر

درمان CES با tDCS تفاوت دارد و یکی نمی باشد . تفاوت ها و شباهت های tDCS و CES عبارتند از :

شباهت های CES و tDCS :

- در هر دو الکترودهایی وجود دارد که بر روی سر قرار می گیرند و از آنها برای تحریک جداره جمجمه استفاده می شود.

- هر دو از یک شدت جریان الکتریکی بسیار ضعیف ( 2 میلی آمپر ) برای تحریک جداره جمجمه استفاده می کنند.

تفاوت های CES و tDCS

- درمان CES یک درمان FDA Approved شده است ولی درمان tDCS هنوز تائیدیه رسمی ندارد 

- در CES دو الکترود به گوش و یا در قسمت جلوی سر قرار می گیرد ، ولی در tDCS بنا به پروتکل درمانی الکترود ها بر اساس اندازه گیری 20-10 در هر جای سر می تواند قرار داده شود.

- شکل جریان موج در CES با tDCS متفاوت است ( مفهوم فیزیک در شکل جریان )


tDCS چیست ؟ ( کلیک نمایید )


تاثیر کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از CES چگونه است ؟

عموماً یکسری نتایج ابتدایی و سریع در چند جلسه ابتدایی بعد از CES مشاهده می شود و سپس با استفاده منظم از آن، نتایج در فرد تثبیت می شوند .

تغییرات طولانی مدت استفاده از CES نیز عموماً در افرادی که از جلسات منظم CES استفاده کرده اند مشاهده می شود. با استفاده از CES سردرگمی ذهنی ناشی از استرس شروع به کم شدن می کند. توانایی شما در تمرکز روی کار بیشتر خواهد شد و همچنین افزایش قابل ملاحظه ای در پردازش شناختی شما به وجود خواهد آمد.  درکنار اینکه تمرکز و حافظه شما بهبود پیدا می کند، یادگیری و به یاد آوردن مطالب سریع تر از زمان قبل از استرس اتفاق می افتد.


هر چند وقت یکبار باید از CES استفاده کرد؟ 

تا زمانی که علائم بیماری ناپدید شوند باید از آن استفاده کرد. بسیاری از علائم ممکن است بعد از 10 دقیقه تا 3 روز از درمان (1 ساعت استفاده از CES در روز) شروع به ناپدید شدن کنند. بیشتر علائم از روز دهم تا پانزدهم درمان شروع به کاهش می کنند.

بعضی از کلینیک های ترک اعتیاد از این درمان به صورت 24 ساعته در روز استفاده می کنند. بعضی از بیماران تمایل دارند که به صورت خوددرمانی و برای ساعات طولانی بی وقفه از آن استفاده کنند.

از CES می توانید به دفعات و هر مقدار که می خواهید استفاده کنید. CES اعتیاد آور نیست و هر زمان که علائم بیماری از بین رفت فرد می تواند خود درمان را قطع کند.


طول درمان و دفعات پیشنهادی استفاده از CES چقدر است؟

در طول ماه اول، پیشنهاد می شود که روزی یک مرتبه و هر مرتبه به مدت 30 تا 45 دقیقه استفاده شود. زمانی که علائم کاهش پیدا کردند و یا کاملا از بین رفتند، جلسات به 2 یا 3 جلسه در هفته کاهش پیدا می کند.

افرادی که تحت درمان های روانپزشکی هستند و یا اضطراب شدید و رفتاهای وسواسی دارند می توانند از تعداد جلسات بیشتر و برنامه درمانی طولانی تری استفاده نمایند. زمانی که علائم افسردگی و اضطراب کاهش پیدا کرد و یا ناپدید شد بسیار مهم است که به طور مداوم به ابزاری دسترسی داشته باشید که از عود کردن علائم بر حسب نیاز جلوگیری کند. 


آیا CES خطرناک است و یا عوارض جانبی دارد؟

صدها مورد از CES در بیمارستان ها و کلینیک ها در حال استفاده هستند . حتی در بعضی موارد از CES در خانه ها و توسط خود بیماران استفاده می شود . تاکنون هیچ تاثیر جانبی مهمی از سوی پزشکان و یا FDA از دستگاه هایی که برای CES طراحی شده اند ذکر نشده است.

آرامش القا شده که در نتیجه استفاده از CES است، به هیچ عنوان تاثیری روی زمان واکنش نمی گذارد. به هر حال توصیه می شود که CES در حین کارهای خطرناک یا با تجهیزات پیچیده و یا هنگام رانندگی استفاده نشود.

کمتر از 3 درصد افرادی که از CES استفاده کرده اند عنوان کرده اند که دچار سردرد خفیفی شده اند که معمولا با پایین آمدن جریان، کاهش می یابد. اگر سردردها بااستفاده معمولی از CES عود کردند درمان متوقف می شود.

در سال 1976 شورای تحقیقات ملی آمریکا به درخواست FDA اثرات CES را مورد بررسی قرار داد و اعلام نمود که هیچ گونه ریسک قابل ملاحظه ای حتی در استفاده های طولانی مدت با وارد کردن چنین مقدار کمی از جریان برق در سر وجود ندارد.

CES به عنوان جایگزینی برای سایر درمان ها نمی باشد و درمانی تکمیلی در کنار سایر درمان ها می باشد.

CES با همه این تلاش ها و پیوستگی به شما کمک می کند که به وضعیت نرمال عاطفی برسید.


CES مرکز توانبخشی وصال :

مرکز توانبخشی وصال از دستگاه CES ساخت کشور کانادا استفاده می کند ، این دستگاه قابلیت تحریک از طریق امواج 100Hz , Beta , SMR , Alpha , Theta , Delta , Subdelta را دارد، لذا عموماً جهت تعیین بهترین پروتکل درمانی مرکز به مراجعین خود پیشنهاد انجام نقشه مغزی را می دهد تا بتوان بهترین حالت انجام CES را برای مراجعین تعیین کرد. ( نقشه مغزی چیست ؟ کلیک نمایید )


ارتباط با ما


    


بازگشت