درمان غیر دارویی بیش فعالی

درمان غیر دارویی بیش فعالی

مطالب مرتبط

نقشه مغزی چیست؟ (کلیک کنید)

نقشه مغزی چه مواردی را نشان می دهد (کلیک کنید)

آزمون ها و تست های تشخیص بیش فعالی (کلیک کنید)


مواردی که توان نسبی امواج تتا به بتا مغزی ( Theta/Beta ) در پشت سر یا همان لوب اکسی پیتال | Occipital Lobe به هم می خورد ( همانطور که در شکل بالا مشاهده می نمایید )، عموما کودکانی هستند که تشخیص بیش فعالی می گیرند .

افراد بالغی که این الگوی اختلال در توجه را دارند به احتمال زیاد سطح بالایی از وابستگی به الکل یا اعتیاد به مواد دارای نیکوتین را نیز دارند.

کودکان با این مشکل، نمی توانند بنشینند. مغز شلوغ و پر سر و صدایی دارند. در برابر استرس تحمل کمی دارند. عموما کیفیت خوابشان کم است. به راحتی حواسشان پرت می شود و در مدرسه موفق نیستند.

همچنین به علت ضعف در توجه، تشخیص بیش فعالی | ADHD دریافت می نمایند. به راحتی تمرکزشان را از دست می دهند و سطح فعالیتشان بالا می رود.

درمان این کودکان با داروهای محرک ( داروی محرک مانند ریتالین ) مشکلات بیمار را بیشتر می کند.

ترجیح ما بر این است که در این موارد درمان غیر دارویی نوروفیدبک انجام شود. در مواردی که بیمار خود تمایل به استفاده از دارو درمانی دارد، باید در مورد استفاده از داروهای محرک و جایگزینی آن با سایر داروها با روانپزشک مشورت کرد.

 

پرسش : ازکجا متوجه شویم چنین مشکلی وجود دارد و در درمان نوروفیدبک از پروتکل اصلاح موج تتا به بتا استفاده کنیم ؟

پاسخ : قبل از شروع هر گونه درمان نوروفیدبک بهتر است که یک نقشه مغزی ( QEEG ) از مراجع بگیریم و در تفسیر به Power Ratio آن توجه نماییم. 


پرسش : منظور از داروهای محرک چیست ؟

پاسخ : داروهای محرک | Stimulants به صورت عمومی به ترکیبات شیمیایی گفته می شود که باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی می شوند. بسیاری از محرک ها سیستم اعصاب محیطی را نیز تحریک می کنند. 

از اثرات اصلی محرک ها می توان به هوشیاری، افزایش تمرکز، افزایش یا کاهش اشتها، افزایش سرعت تفکر، سرخوشی و همچنین افزایش اعتماد به نفس اشاره نمود.

برای توضیح بیشتر می توانید به وی کی پدیا مراجعه نمایید 


پرسش : چند داروی محرک که جهت درمان بیش فعالی | ADHD استفاده می شود را بگویید ؟

پاسخ : معروف ترین داروی محرک که جهت بهبود توجه و تمرکز استفاده می شود ریتالین | Ritalin است . از داروهای دیگر می توان از Concerta ، Daytrana Metadate CD و Adderall XR را نام برد.


این مطلب بر گرفته از کتاب When the ADHD Diagnosis is wrong نوشته Paul G. Swingle می باشد که در مورد درمان بیش فعالی | ADHD می باشد.


ارتباط با ما


    


بازگشت