آزمون های روان شناختی

آزمون های روان شناختی

مطالب مرتبط
انواع آزمون های روانشناختی (کلیک کنید)

اهمیت آزمون های روانشناختی در چیست و چرا یک فرد باید آزمون های مختلفی را انجام دهد ؟

آزمون های هوشی جهت بررسی توانایی های ذهنی و میزان ظرفیت آموخته های فرد است . این آزمون در سنین مختلف  از 4 سالگی به بالا قابل اجرا می باشد، که یک ارزیابی کلی از توانایی های عملی ،کلامی و ضریب هوش فرد به حساب می آید. نتایج این آزمون می تواند به صورت جزیی نقاط قوت و ضعف فرد را در زمینه های مختلف اعم از ( استدلال ، توجه ، تمرکز، قدرت برنامه ریزی ، هماهنگی ادراکی دیداری- حرکتی و...) مورد ارزیابی قرار دهد. شناخت این موارد درسنین کودکی که سن در حال رشد عملکردهای شناختی و ذهنی است ،اهمیت بالایی دارد . تشخیص و درمان به موقع در این سنین باعث بهبود عملکردی در فرآیند آموزشی و ذهنی کودک می گردد.

- در واقع این آزمون ها یک نقشه راه برای عملکرد هر فردی می باشند، چه افراد در دامنه نرمال و چه فردی که ضعف و یا قوت در عملکرد های شناختی داشته باشد.

- مواقعی که مشکلی در عملکرد شناختی فرد وجود دارد، این آزمون ها مشکل را دقیقا مشخص می نمایند تا بتوان با تاکید بر رفع آن و با کمترین هزینه و سریعترین زمان ممکن به سمت رفع آن پیش برویم .

- در مواردی که تصمیم بر ارتقا عملکرد فرد می باشد، می توان با کمک این آزمون ها نقاط قوت و ضعف فرد را مشخص نماییم و با روش های صحیح شناختی، کمک به بهبود و ارتقا عملکرد های فردی نماییم .

- کمک به تشخیص افتراقی در مشکلات مختلف، به طور مثال تفکیک مشکل کم هوشی از بیش فعالی و یا اختلال یادگیری .

- مشخص نمودن حیطه استعداد فرد و یا زمینه هایی که یک فرد توانایی پیشرفت در آن را ندارد.

- بررسی تاثیر درمان های مختلف و در عملکرد فرد را می توان با انجام آزمون های مختلف بررسی نمود، به طور مثال مشخص نمودن میزان تاثیر استفاده از داروهای روانپزشکی و مغز و اعصاب و یا بررسی میزان تاثیر درمان هایی مانند رفتاردرمانی و نوروفیدبک . 

- آزمون های روانشناختی می توانند راهنمای تجویز دارو و یا پیش بینی کننده میزان پیشرفت و پسرفت یک بیماری و یا شرایط فرد باشد.


آیا فقط انجام آزمون کفایت می نماید ؟

خیر، در اکثر مواقع تفسیر نتایج آزمون بسیار با اهمیت تر از انجام خود آزمون می باشد. در واقع اکتفا به اعداد به دست آمده از یک آزمون، بزرگترین اشتباهی است که در آزمون های روانسنجی می توان انجام داد .

در مرکز توانبخشی وصال تفسیر آزمون های انجام شده توسط دکتری تخصصی علوم شناختی انجام می شود . نتیجه حاصل از آزمون ها طی یک جلسه مشاوره به مراجع اعلام می شود. لازم به ذکر است پرینت مکتوب کلیه آزمون های انجام شده به مراجعین ارائه می شود.


آیا صرفا انجام یک آزمون کافی است ؟

در بعضی موارد که نتایج آزمون با رفتار بالینی و تاریخچه گرفته شده از فرد یکی باشد کفایت دارد. ولی در اکثر موارد برای ایجاد تشخیص دقیق تر از مجموع نتایج چند آزمون استفاده می شود.

مرکز توانبخشی وصال جزو مجهز ترین مراکز در سطح کشور از لحاظ انجام آزمون های روانشناسی و روانشناختی می باشد.


انجام آزمون ها چگونه است ؟

بعضی از آزمون ها مانند تست هوش وکسلر به صورت ترکیبی از خرده آزمون های شفاهی و عملی و نوشتاری می باشند. بعضی دیگر مانند آزمون توجه و تمرکز IVA-2 به صورت تماما کامپیوتری انجام می شوند . بعضی از آزمون ها مانند آزمون غربالگری اوتیسم گارس ( GARSS ) به صورت پرسشنامه ای می باشد که به والدین رائه می شود و سپس نتایج آن تفسیر می شود . برخی دیگر نیز به صورت ترکیبی می باشد.


آیا ممکن است آزمونی تکرار شود ؟

بله، در بعضی از مواقع به طور مثال زمانیکه کودک خسته شود، آزمون نتیجه مشخصی نداشته باشد، احتمال خطا در آزمون وجود داشته باشد، اطلاعات اولیه ارائه شده توسط خانواده اشتباه باشد و موارد مشابه دیگر آزمون تکرار می شود.


چه آزمون هایی که در مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال انجام می شود ؟

- تست هوش وکسلر کودکان نگارش چهارم ( WISC-IV ) جهت سن 6 الی 18 سال تمام

- تست هوش وکسلر نگارش پنجم ( WISC-5 ) - جهت سن 6 الی 18 سال تمام

- تست بیش فعالی IVA-2 نسخه 2017 مبتنی بر DSM-5  - جهت سن 6 الی 89 سال

- آزمون توجه پیوسته ( CPT ) - جهت سن 5 الی 80 سال - نسخه کودکان و بزرگسالان

-  آزمون تکانشگری (STROOP ) - جهت سن 7 الی 90 سال - نسخه کودکان و بزرگسالان

- تمام 25 خرده آزمون تست روانشناختی کمبریج ( CANTAB ) - قابل اجرا از سن 5 سالگی تا 90 سالگی

- تست حافظه وکسلر نگارش سوم ( WMS-III ) - بزرگسالان و سالمندان

- تست حافظه وکسلر نگارش چهارم ( WMS-IV ) - بزرگسالان و سالمندان

- آزمون حافظه N-Back - سن کودکان و بزرگسالان

- آزمون هوش بینه ( Binet IQ test ) - کودکان

- پرسشنامه تشخیص اوتیسم گارس ( GARSS ) - کودکان

- آزمون هوش تصویری ریون ( RAVEN IQ test ) - نسخه کودکان و بزرگسالان به صورت مجزا

- تست هوش بزرگسال وکسلر نسخه تجدید نظر شده ( WAIS-R ) - سن 18 سال به بالا

- تست عملکرد های اجرایی کارتهای ویسکانسین ( WCST ) - 

- آزمون توانایی حل مسئله برج لندن ( Tower of London ) - در دو نسخه کودکان و بزرگسالان به صورت مجزا

- تست عملکرد روانشناختی فردی در 9 حیطه عملکردی ، البته این آزمون دیتای نرم ندارد و جهت بررسی و مقایسه عملکردی یک فرد با خودش است و نه جامعه نرمال ( Capitan`s Log cognitive test ) - سن 5 الی 80 سال

با وصال در ارتباط باشید


ارتباط با ما


    


بازگشت