پرسش و پاسخ نقشه مغزی qEEG

پرسش و پاسخ نقشه مغزی qEEG

آیا انجام نقشه مغزی عارضه ای برای من دارد؟

خیر ، در نقشه مغزی صرفا امواج سر شما توسط کامپیوتر ثبت می شود و هیچ چیزی وارد مغز نمی شود و عارضه ای ندارد.


آیا انجام نقشه مغزی فرآیند دردناکی است؟ 

خیر ، انجام نقشه مغزی هیچ گونه دردی ندارد، حساسیتی ایجاد نمی شود و عارضه خاصی ندارد.


آیا نقشه مغزی آلزایمر را تشخیص می دهد؟

بله، یکی از ابزارهای کمک تشخیصی در اختلالات حافظه نقشه مغزی به همراه تست عصب شناختی است. برای توضیحات بیشتر کلیک کنید.


هر نقشه مغزی تا چه مدت قابل استناد است؟

توصیه می شود نقشه مغزی در صورت نیاز بعد از 4 ماه تکرار شود. 


آیا فرق می کند نقشه مغزی را کجا انجام دهم ؟

بله . در انجام نقشه مغزی اینکه از چه دستگاه نقشه مغزی استفاده شود (دستگاه تاییدیه FDA را داشته باشد و یا خیر). اینکه شرایط ثبت نقشه مغزی چطور باشد ( محیط انجام نقشه مغزی آرام باشد، فرد احساس راحتی کند و دستورهای صحیح هنگام ثبت به مراجع داده شود و یا زمان مناسب ثبت اتفاق بیافتد) . شرایط محیطی اتاق ( عدم استفاده از لامپ های مهتابی و فیلتر های برق شهری برای پیشگیری از عدم ثبت نویز در ثبت ) . تبحر فردی که نقشه مغزی را می گیرد ( اینکه فرد حتما دوره های ثبت نقشه مغزی را رفته باشد و در مونتاژ کلاه روی سر ، طریقه استفاده از نرم افزارهای مرتبط با ثبت ) و نهایتا اینکه چه تفسیری در نقشه مغزی انجام شود ( آیا فردی که تفسیر می کند در زمینه علوم مربوط به نقشه مغزی دانش کافی را داشته باشد ) و بسیاری از موارد دیگر در انجام و تفسیر نقشه مغزی مهم است. 


آیا نقشه مغزی بیش فعالی را تشخیص می دهد؟

بله، یک ابزار کمک تشخیصی در بیش فعالی ADHD است که به همراه آزمون عصب شناختی توجه و تمرکز تا 80% توانایی تشخیص بیش فعالی را دارد.


چرا قبل از شروع نوروفیدبک انجام نقشه مغزی لازم است؟

نوروفیدبک جهت تغییر در امواج مغزی استفاده می شود لذا قبل از آن باید بدانیم که وضعیت امواج مغزی به چه صورت است.


از چند سالگی می توان نقشه مغزی گرفت ؟ (سن نقشه مغزی چند سال است)

امکان انجام نقشه مغزی از 2 ماهگی به بالا است اما نقشه مغزی مناسب از زمانی امکان پذیر است که کودک بتواند بدون تحرک اضافه بنشیند و چشم خود را ببندد.


نقشه مغزی چه چیزی را نشان می دهد؟

نقشه مغزی عموما یکسری از توانمندی های عملکرد مغز مانند توجه Attention ، خواب Sleep  ، عدم اضطراب Anxiety ، حافظه Memory ، یادگیری Learning را نشان میدهد و یکسری از ریسک ها مانند ریسک ابتلا به وسواس OCD ، آلزایمر Alzheimer ، بیش فعالی ADHD ، اوتیسم ASD و تکانشگری Impulsivity . برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.


چرا با اینکه من نقشه مغزی انجام داده ام و در آن نقص توجه مشخص شده باز هم به من گفتند که تست توجه انجام بدم ؟ 

نقشه مغزی ریسک بروز یکسری از اختلالات رو مشخص می کنه اما بر طبق داده های NIMH آزمون های عصب-شناختی هستند که تشخیص قطعی و شدت مشکل را تعیین می کنند، لذا برای مشکلی مانند بیش فعالی هر دو آزمون باید انجام شود تا مشخص شود صرفا ریسک بیش فعالی یا نقص توجه وجود دارد یا در حال حاضر خود بیش فعالی هم وجود دارد و شدت آن به چه میزان است.

نتیجه تست بیش فعالی 


چرا قیمت نقشه مغزی qEEG در مراکز مختلف متفاوت است؟

قیمت نقشه مغزی به برند دستگاه نقشه مغزی ، نوع کلاه ، نرم افزار آنالیز نقشه مغزی و میزان تخصص و تبحر متخصصی که آن را تفسیر می نماید بستگی دارد.


آیا صرفا انجام نقشه مغزی برای تشخیص یک اختلال کمک می کند ؟

خیر . نقشه مغزی ریسک بروز اختلالات را مشخص می کند ، ریسک بروز ممکن است اتفاق افتاده باشد و ممکن است که بنا به دلایلی هنوز اتفاق نیافتاده باشد. بهترین حالت تشخیصی استفاده از ترکیب نقشه مغزی ، تست های عصب-شناختی و مصاحبه بالینی است که با دقت بالایی می توان ریسک بروز مشکلات را پیشبینی نمود.


تست های عصب-شناختی که برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است ؟

بله. تست های عصب شناختی کودکان با تست های عصب شناختی بزرگسالان متفاوت است و بنا به دلیل مراجعه نیز می تواند متفاوت باشد.


آیا اوتیسم با نقشه مغزی مشخص می شود ؟

ریسک بروز اوتیسم (ASD) و یا رفتارهای اوتیسم گونه ( ضعف در رفتارهای خود انگیخته اجتماعی ) با نقشه مغزی بررسی می شود ولی تشخیص قطعی نیست. توصیه ما استفاده از ترکیب نقشه مغزی و آزمون گارس3 است .

مرکز وصال با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ریسک اوتیسم را در نقشه مغزی پیش بینی

آزمون گارس 3 چیست ؟   |   تعیین ریسک اوتیسم با نقشه مغزی


آیا نقشه مغزی کمکی به تجویز دارو می کند؟

بله، با توجه به اینکه بسیاری از داروهای اعصاب و روان بر امواج مغزی تاثیر می گذارند، نقشه مغزی می تواند به تجویز دارو و ادامه مصرف آن کمک کند.


جواب نقشه مغزی به چه صورتی است؟

در ابتدا مهم است بدانید که جواب نقشه مغزی حتما باید رنگی باشد . عموما شامل چندین صفحه است که شدت امواج مغزی و نسبت آنها به هم را در صفحات مختلف نشان می دهد. مرکز وصال یک گزارش تکمیلی از طریق تفسیر نقشه مغزی با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است به صورت اضافه ارائه می دهد.


آیا qEEG با نقشه مغزی متفاوت است؟

خیر، نقشه مغزی یا qEEG که مخفف Quantitative Electroencephalography است.


آیا دستگاه نقشه مغزی مهم است؟

بله، دستگاه های بالینی نقشه مغزی باید تاییده FDA یا یک سازمان معتبر قضا و دارو برای ثبت امواج مغزی را داشته باشند.


بهترین مرکز برای انجام نقشه مغزی کدام است؟

مرکز وصال در کرج ، چرا که از سخت افزار FDA رجیستر شده برای ثبت امواج مغزی از آخرین نگارش نرم افزار نوروگاید NeuroGuide برای تفسیر امواج مغزی ، از هوش مصنوعی برای تفسیر تکمیلی و گزارش بالینی متخصص علوم شناختی استفاده می کند.



آیا نقشه مغزی اوتیسم را تشخیص می دهد؟

بله، نقشه مغزی در کنار آزمون گارس 3 و مشاهده بالینی می تواند یک ابزار کمک تشخیصی مناسب در اوتیسم (ASD) باشد. اطلاعات بیشتر 


نقشه مغزی با نوار مغزی چه تفاوتی دارد؟

در نقشه مغزی ما در ابتدا نوار مغزی می گیریم. سپس آن را با کمک نرم افزار نوروگاید تبدیل به نقشه مغزی می نماییم. در ضمن در بعضی موارد نوار مغزی در حالت خواب گرفته می شود ولی نقشه مغزی qEEG در حالت هوشیاری کامل انجام می شود.


چه زمانی برای انجام نقشه مغزی بهتر است؟

بهتر است نقشه مغزی در ساعتی از شبانه روز انجام شود که فرد هوشیاری کامل دارد و در آن روز خواب و خوراک و شرایط فیزیکی فرد دچار تغییر خاصی نشده باشد. 


قبل از نقشه مغزی چه بخوریم؟

کارهایی که باید قبل از نقشه مغزی بدهید در لینک رو به رو است. کلیک کنید


آیا نقشه مغزی یا qEEG اعتیاد را نشان می دهد؟

می تواند نقشه مغزی ریسک سوء مصرف مواد را پیش بینی نماید اما روش مرسومی برای تشخیص اعتیاد نیست.


انجام نقشه مغزی در دبی چگونه است؟

می توانید از طریق وصال برای انجام نقشه مغزی در دبی وقت هماهنگ نمایید. (تماس با ما)


انجام نقشه مغزی در عمان چگونه است؟

می توانید از طریق وصال برای انجام نقشه مغزی در عمان وقت هماهنگ نمایید. (تماس با ما)


مرکز وصال در کدام شهرها نمایندگی دارد؟

کرج ، دبی ، مسقط


آیا کلینیکال کیو همان نقشه مغزی است یا فرق دارد ؟

خیر ، فرق دارد. در نقشه مغزی یک کلاه بر روی سر قرار داده می شود و داده ها با استفاده از نرم افزار مورد تایید FDA که عموماً نرم افزار نوروگاید است تفسیر می شوند. در کلینیکال کیو (Clinical Q) همانطور که از اسمش مشخص است یکسری کیو ها یا سرنخ هایی صرفا پیدا می شود و ابزار خیلی دقیق و معتبری برای بررسی کلی عملکرد و امواج مغزی نیست. در کلینیکال کیو یکسری الکترود یا به صورت تکی یا باز به صورت کلاه بر روی سر مراجع قرار داده می شود و یکسری اعداد در جدول یادداشت می شود . نوع گزارش کلینیکال کیو با نقشه مغزی هم متفاوت است .

نمونه گزارش نقشه مغزی


تست نوروفیدبک همان نقشه مغزی است یا فرق دارد ؟

خیر، فرق دارد. در نوروفیدبک یکسری الکترود محدود ( حداقل 4 الکترود و حداکثر 12 الکترود ) را روی سر قرار می دهند و نمونه گزارش هم کاملا با نقشه مغزی متفاوت است و دیتا بیس معتبری هم برای تفسیر ندارد. در تست نوروفیدبک صرفا نسبت یکسری امواج را با هم می سنجند .

نمونه گزارش نقشه مغزی


چطور متوجه بشم که نقشه مغزی داده ام یا خیر ؟

در نقشه مغزی یک کلاه روی سر قرار داده می شود . سپس فاصله بین الکترودها و پوست سر با تزریق ژل داخل کلاه پر می شود . کلاه به دستگاه آمپلی فایر که همان دستگاه ثبت نقشه مغزی است متصل می شود. بعد از ثبت در فرآیند تفسیر که عموما بعد از رفتن مراجع است ( چون نیاز به دقت و بررسی کامل امواج ثبت شده دارد ) امواج مغزی ثبت شده با یک نرم افزار معتبر مانند نوروگاید که تاییدیه FDA را نیز دارد به نقشه مغزی تبدیل می شود و سپس گزارش نقشه مغزی در اختیار مراجع قرار می گیرد 

نمونه مراحل ثبت نقشه مغزی ( qEEG ) (جهت مشاهده کلیک کنید)


ارتباط با ما


    


بازگشت