آزمون سلامت روان و بررسی عملکرد مغز

آزمون سلامت روان و بررسی عملکرد مغز

چکیده مطلب :

تست عصب-شناختی سلامت ذهن و مغز به همراه نقشه مغزی ( نقشه مغزی چیست؟ (کلیک کنید) ) یک آزمون مناسب جهت چک آپ سالیانه سلامت عملکرد مغز است.

این دو آزمون از سن 25 سالگی به بعد می توانند نشان دهند که، عملکرد توجه، حافظه، انعطاف پذیری شناختی، توانایی حل مسئله، کنترل تکانش در ما چطور است.  در سنین بالاتر (از 40 سالگی به بعد) می تواند پیش بینین کننده ریسک بروز آلزایمر و یا سایر بیماری های حافظه در سالمندی باشد. و کمک به پیشگیری از بروز بیماری های اعصاب روان نماید.

همچنین این آزمون ها به عنوان آزمون های عصب شناختی در استخدام و منابع انسانی (کلیک کنید) کاربری دارد.

تماس با ما


آزمون عصب-شناختی کامپیوتری چیست ؟

آزمون عصب-شناختی کامپیوتری که به آن آزمون نوروسایکولوژی و به اختصار CBNA نیز می گویند. به زبان ساده عملکرد مغز و ذهن شما به وسیله کامپیوتر تست می شود . تست ها استاندارد و بین المللی هستند و شاخص های شناختی را ارزیابی می کنند . مانند توجه، حافظه، انعطاف پذیری شناختی، کنترل تکانش و یا بررسی ریسک اضطراب، افسردگی، بیش فعالی، اوتیسم و ریسک بروز آلزایمر. از مراجع تست گرفته می شود. سپس درصد شباهت با عملکرد خوب یا ریسک اختلال توسط کامپیوتر مشخص می شود.


آزمون عصب - شناختی بررسی سلامت روان و عملکرد مغز چیست ؟

با توجه به دانش نوین و رشد تکنولوژی در مرکز توانبخشی و سلامت ذهن وصال، ترکیبی از نقشه مغزی ( qEEG ) و آزمون عصب شناختی بر پایه کامپیوتر ( CBNA ) انجام می شود . سپس یک نتیجه کلی از عملکرد فرد تعیین می شود. نتیجه آن در پنل آنلاین سایت سلامت ذهن وصال باقی می ماند . سال بعد که مراجعه اتفاق افتاد با نتیجه آزمون سال گذشته مقایسه می شود.

امکان ارائه گزارش اورجینال کلیه آزمون های وینا در مرکز وصال وجود دارد.


توضیح دکتر سروش لهراسبی در مورد تشکیل پروفایل شناختی و تست سالیانه سلامت روان 



نقشه مغزی چیست ؟

در نقشه مغزی که به اختصار به آن qEEG نیز می گویند، یک کلاه مخصوص روی سر مراجع قرار داده می شود. سپس دستگاه امواج مغزی روی سر را اندازه می گیرد. به این کار نوار مغزی می گویند. بعد از آن با استفاده از نرم افزارهایی که تاییدیه FDA را دارند نوار مغزی به طور تخصصی تحلیل و تبدیل به نقشه مغزی می شود. نهایتا نقشه مغزی توسط دکتر و همینطور هوش مصنوعی تفسیر بالینی می شود. که نتیجه آن مشخص نمودن میزان عملکرد مناسب و یا ریسک های ضعف است.

برای توضیحات بیشتر در مورد نقشه مغزی یا qEEG ( اینجا کلیک نمایید )


آزمون عصب - روانشناختی بررسی سلامت روان و پایش بهداشت روان 

- آزمون های عصب روانشناختی بررسی سلامت روان، یعنی آزمونی که هم به بررسی عملکرد عصبی ( نورولوژی ) و هم به بررسی عملکرد روانی ( روانشناسی ) می پردازد. این آزمون ها در مجموع عملکرد مغز را با دقت بالایی بررسی می کند.

- آزمون های عصب روانشناختی بررسی سلامت روان وصال پرسشنامه و مصاحبه بالینی نیست. بلکه یک آزمون اجرایی کامپیوتری بسیار دقیق است. این آزمون ها با حساسیت و تخصص بالایی می تواند عملکرد اعصاب و روان افراد را بررسی نمایند.

- سن توصیه شده برای این آزمون ها از سن 16 الی 90 سالگی است .

- برای سنین پایین تر آزمون های تخصصی دیگری در مرکز مانند انواع تست هوش، انواع تست توجه و حافظه وجود دارد.

- مرکز وصال از معتبر ترین آزمون های عصب - روانشناختی کامپیوتری یا CBNA که در دنیا وجود دارد برای بررسی سلامت اعصاب و روان استفاده می نماید. نتایج آزمون ها با مجوز بین المللی هستند و قابل ارائه به هر کشوری می باشند.

- سلامت روان باید هر 6 ماه یا نهایتا هر 1 سال بررسی شود.

با مرکز توانبخشی عصبی و سلامت ذهن و روان وصال در تماس باشید


Cognitive Basic Assessment یا COGBAT

ارزیابی پایه شناختی، یک آزمون عصب - روانشناختی متشکل از 6 تست مختلف است. هر کدام از این تست ها به بررسی یکی از شاخص های شناختی توجه (Attention)، حافظه (Memory) و عملکردهای اجرایی (Executive function) که خود شامل برنامه ریزی و توانایی حل مسئله است، می پردازند.

زمان اجرای این آزمون حدوداً 60 دقیقه است و مناسب برای افراد 16 سال به بالا است.


آزمون بررسی سلامت روان یعنی چی ؟

روان انسان مانند هر چیز دیگری در بدن انسان نیاز به مراقبت دارد. 

عدم توجه به این موضوع باعث می شود ما در یادگیری ، مطالعه ، کار و بسیاری موارد دیگر به مرور دچار مشکل شویم و زمانی برسد که دیگر کاری از دستمان بر نمی آید.

حتی در بعضی موارد شدید می تواند منجر به اعتیاد، خودکشی ، بیماری هایی مانند آلزایمر و یا از کارافتادگی و محرومیت از تحصیل شود.

مواردی مانند اضطراب ، عدم فعالیت های بدنی ، مشکلات ماردزادی ، ریسک ژنتیکی ، تغذیه بد ، زندگی پر حاشیه ، بالارفتن سن و بسیاری موارد دیگر می توانند سلامت روان ما را تحت شعاع قرار دهند. لذا ما باید همانطور که نگران سلامت اعضای بدن خود هستیم باید مراقب سلامت روان خود نیز باشیم.

یکی از راه های نگهداری سلامت بررسی و ارزیابی توانایی های شناختی ما است.

ارزیابی های عصب - روانشناختی بر مبنای رایانه (CBNA) در حال حاضر یکی از بهترین ابزار ارزیابی سلامت روان می باشند . این ارزیابی ها می توانند به صورت کمی کارنامه ای از سلامت روان ما اراده دهند.

با سلامت ذهن و روان وصال در تماس باشید


تست های سلامت اعصاب و روان دقیقا شامل چه آزمون هایی می شوند ؟

1- تست توجه Attention : شامل سطح هوشیاری ( Alertness ) و توانایی توجه همزمان به چند اتفاق ( Divided Attention )

2- تست حافظه Memory : شامل توانایی یادگیری ( Learning Ability ) ، حافظه کوتاه مدت ( Short Term Memory ) ، حافظه بلند مدت ( Long Term Memory ) ، حافظه بازشناسی ( Recognition )

3- تست عملکردهای اجرایی یا Executive Function : حافظه فعال ( Working Memory ) ، انعطاف پذیری شناختی ( Cognitive Flexibility ) ، توانایی برنامه ریزی ذهنی ( Planning ) ، خویشتن داری یا عدم تکانشگری ( Response Inhibition ).

در هنگام تحویل نتیجه آزمون، متخصصین وصال در مورد چگونگی سلامت روان شما مشاوره می دهند.


آزمون عصب - روانشناختی بر پایه کامپیوتر یا همان CBNA چیست ؟

به طور کلی آزمون های عصب روانشناختی آزمون هایی هستند که برای اندازه گیری کمی و استاندارد پیچیده ترین جنبه های انسان طراحی شده اند. مانند توجه، درک، حافظه، گفتار و زبان، استدلال، حل مسئله، قضاوت، برنامه ریزی و پردازش هیجانات 

در واقع در این آزمون ها عملکرد ذهن به اجزای کوچک شناخت تقسیم می شود و سپس به طور دقیقی ارزیابی می شوند.

مرکز توانبخشی وصال با همکاری با مراکز معتبری مانند موسسه شوفرید اتریش، موسسه Mental Health امارات ، شرکت دانش بنیاد سپهر شناختی وابسته به موسسه آموزش عالی علوم شناختی و بسیاری از مراکز معتبر ایران و دنیا از بهترین و معتبر ترین مراکز در ایران است.

با ما در تماس باشید


چرا مرکز وصال بهترین مرکز برای انجام آزمون های بررسی سلامت روان شناختی است ؟

- مرکز سلامت روان وصال نرم افزار عصب روانشناختی بررسی سلامت روان ، به همراه سخت افزار تخصصی آزمون را دارد.

- مرکز وصال یک مرکز تخصصی توانبخشی شناختی است.

- تخصص مدیر مرکز، دکتری تخصصی علوم شناختی و توانبخشی است.

- مرکز وصال در حال حاضر تنها مرکزی در ایران است که امکان ارائه لایسنس اورجینال آزمون های شناختی وینا را دارد. وصال از نسخه های قفل شکسته که به احتمال زیاد خطا در نتیجه خواهند داشت استفاده نمی کند.

- توانبخشی وصال در حال حاضر تنها مرکزی است که سخت افزار تخصصی مرتبط با آزمون شناختی بررسی سلامت روان COGBAT را دارد.

- مرکز وصال با همکاری شرکت اصلی شوفرید و موسسه آموزش عالی علوم شناختی در حال ترجمه به فارسی آزمون ها برای اجرای راحت تر آزمون در منزل است.


توصیه برای مراقبت از سلامت روان و بهداشت روان :

توصیه ما انجام این آزمون هر 6 ماه یا حداکثر هر یک سال جهت بررسی وضعیت سلامت روان و مناسب بودن بهداشت روان است.

ما در وصال یک پروفایل شناختی با استفاده از معتبر ترین آزمون های عصب روانشناختی برای مراجعین درست می کنیم . مراجعین می توانند به صورت مرتب عملکرد شناختی خود را بررسی نمایند . از بروز هرگونه مشکلی پیشگیری نمایند و یا درمان زود هنگام را شروع نمایند.

اطلاعات آزمون شما در پرونده الکترونیکی مرکز و همینطور به صورت آنلاین برای مراجعین در دسترس خواهد بود.

نتایج آزمون در خارج از کشور کاملا قابل استناد است.


آزمون عصب - روانشناختی بررسی سلامت روان

هدف آزمون بررسی وضعیت شناختی آزمودنی با استفاده از تست های دقیقی است که برای آن انتخاب شده است .

مجموعه آزمون در قالب 2 فرم موازی (S1 و S2) ارائه شده است( در مواردی که قرار است آزمون زود برگزار شود مانند بررسی تاثیر دارو یا تاثیر درمان های شناختی مانند توانبخشی شناختی، می توان از هر دو فرم استفاده نمود تا تاثیر یادگیری حداقل شود ) . نتیجه و گزارش آزمون به راحتی قابل درک است . این گزارش یک بررسی اجمالی از وضعیت شناختی فرد و نقاط ضعف و قوت او ارائه می دهد.

یکی از ویژگی های این مجموعه آزمون، هنجارسازی جهانی آن است به طوریکه نتایج آزمودنی با نمونه های نماینده در همه گروه های سنی (نوجوانان و بزرگسالان) مقایسه می شود.

ویژگی دیگر آن نحوه گزارش دهی آزمون است که علاوه بر تحلیل کلی و جامع از آزمون، برای هر تست به صورت مجزا یک گزارش ارائه می شود. این آزمون مناسب برای افراد 16 سال به بالا می باشد . مدت زمان مورد نیاز برای اجرای آن حدود 60 دقیقه است.

با مرکز سلامت ذهن و روان وصال در تماس باشید


روش اجرای آزمون عصب شناختی :COGBAT 

به دو صورت آفلاین و آنلاین قابل خریداری و اجرا می باشد.

مرکز سلامت ذهن و توانبخشی وصال، نماینده رسمی شرکت شوفرید اتریش در ایران است . وصال امکان خرید همه آزمون های عصب روانشناختی این شرکت، موسوم به Vienna Test System را برای مشتریان داخل ایران فراهم آورده است.

لذا معتبر ترین مرکزی که در ایران می تواند آزمون عصب روانشناختی بررسی سلامت روان را برگزار نماید، مرکز توانبخشی و سلامت روان وصال است.

تمامی این آزمون های شناختی، تحت نظارت دکتری تخصصی علوم شناختی برگزار و تفسیر می شود .

جهت مشاوره و خرید نرم افزار های شناختی با وصال در تماس باشید


آیا آزمون عصب روانشناختی با پرسشنامه و مصاحبه متفاوت است ؟

بله ، آزمون های عصب - روانشناختی سلامت روان ، عملکرد سیستم عصبی را با نرم افزار ها و سخت افزارهای مخصوص به خود دقیقا ارزیابی می کنند. در صورتی که پرسشنامه ها و یا مصاحبه های بالینی بسیار وابسته به شرح حال مراجع می باشند.

دقت و حساسیت این آزمون ها در حد ثبت و تفسیر اطلاعات عصب شناختی در حد هزارم ثانیه و استفاده از الگوهای کامپیوتری خاص خود می باشند.


آیا با تست سلامت روان می توان بیش فعالی بزرگسالان را تشخیص داد ؟ 

بله ، این آزمون برای افراد 16 سال به بالا کاربرد دارد. اگر ضعف توجه به صورت بیمار گونه ( بیش فعالی بزرگسال ) وجود داشته باشد شاخص های توجه و تمرکز و عملکردهای اجرایی، ضعف از خود نشان می دهند . همینطور جهت تکمیل و اطمینان در تشخیص اختلالی مانند بیش فعالی در بزرگسالان (16 سال به بالا) ، می توان آزمون های تکمیلی توجه تمرکز و یا نقشه مغزی نیز انجام داد.

جهت انجام تست توجه و تمرکز بزرگسالان با وصال تماس بگیرید


آیا آزمون های عصب روانشناختی سلامت روان احتمال بروز آلزایمر را مشخص می کنند ؟

بله ، یکی از کاربردهای آزمون عصب - روانشناختی، بررسی سلامت روان است . پیش بینی زود هنگام اختلالات نورولوژی مثل دمانس یا همان آلزایمر، یکی از کاربردهای این آزمون های عصب روانشناختی سلامت روان است .

برای همین توصیه می شود که هر فردی برای حفظ بهداشت اعصاب و روان خود هر 6 ماه یا هر 1 سال باید آزمون عصب روانشناختی بررسی هسته شناختی و سلامت روان را بدهد.


نتایج آزمون های عصب روانشناختی معتبر تر است یا نقشه مغزی ؟

آزمون های عصب روانشناختی .

نتایج آزمون های عصب - روانشناختی یا Neuropsychological Assessment ، معتبر تر از نتایج نقشه مغزی یا qEEG جهت تشخیص یکسری اختلالات اعصاب و روان می باشد.

آزمون ها عصب - روانشناختی معتبر روایی و پایایی بالایی دارند. به همین دلیل هم سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA یکسری از آزمون های عصب روانشناختی بر پایه کامپیوتر (CBNA) را مورد تایید قرار داده و اصطلاحاً FDA Approve شده است. حتی در بررسی تغییرات عملکرد مغز در مصرف دارو و یا پیشبینی مشکلاتی از جمله مشکلات مرتبط به حافظه و توجه .

در تشخیص مشکلات توجه ، حافظه و ریسک بروز یکسری از اختلالات عصبی روانی، نتایج آزمون های عصب روانشناختی از نقشه مغزی یا QEEG معتبر تر است.

البته نقشه مغزی هم تفسیر خاص خود را دارد و در بسیاری موارد همراهی این دو با هم می تواند کمک کننده باشد.

نقشه مغزی چیست؟ کلیک نمایید


جهت راهنمایی بیشتر با مرکز سلامت ذهن و روان وصال تماس بگیرید.


آیا مرکز وصال ، صرفاً یک آزمون را برای بررسی سلامت روان توصیه می نماید ؟

خیر.

مرکز توانبخشی و سلامت روان وصال، یک مرکز تخصصی در زمینه آزمون های عصب - روانشناختی بر پایه رایانه است. این مرکز هم مجوز از سازمان نظام پزشکی و هم سازمان نظام روانشناسی دارد. وصال انواع آزمون های عصب روانشناختی در زمینه بررسی شاخص های مختلف ذهن و اعصاب و روان، در زمینه پایش سلامت روان و سایر حیطه های تخصصی را دارد.


کابرد های آزمون های عصب روانشناختی چیست ؟

- پایش سلامت روان ، به صورت انجام آزمون ها به صورت دوره ای 

- پیشگیری از بسیاری بیماری ها مانند آلزایمر 

- پایش سلامت اعصاب و روان در سالمندی و سالمندان

- منابع انسانی شرکت ها، ارگان ها و سازمان های بزرگ ( HR )

- به عنوان یک تست معتبر جهت استخدام

- تشخیص بسیاری از بیماری ها

- بررسی تاثیر انواع درمان، به طور مثال آیا درمان دارویی، درمان نوروفیدبک و یا هر درمان دیگری چقدر به سلامت شما کمک کرده است.

برای راهنمایی بیشتر با مرکز سلامت ذهن وصال تماس بگیرید


مشاهده کلی آزمون های عصب - شناسی از مجموعه آزمون وینا

1. TMT (Trail Making Test): این آزمون به بررسی شاخص توجه و تمرکز فرد می پردازد. (مشاهده فیلم)

2. WAFA (Perception and Attention Functions: Alertness) : این آزمون به بررسی شاخص توجه و تمرکز فرد می پردازد. (مشاهده فیلم)

3. NBV (N-Back verbal) : این آزمون، شاخص حافظه را ارزیابی می کند. (مشاهده فیلم)

4. FGT (Figural Memory test) : این آزمون، شاخص حافظه و توانایی یادگیری را ارزیابی می کند. (مشاهده فیلم)

5. INHIB (Response Inhibition): این آزمون، شاخص عملکردهای اجرایی را ارزیابی می کند. (مشاهده فیلم)

6. TOL (Tower of London): این آزمون، شاخص علکردهای اجرایی شامل برنامه ریزی و توانایی حل مسئله را ارزیابی می کند. (مشاهده فیلم)


مشاهده نمونه گزارش آزمون عصب روانشناختی و بررسی سلامت روان : COGBAT 

- این آزمون کاملا اصلی می باشد و هزینه های آن به یورو پرداخت می شود.

- نتایج آزمون قابل ارائه به هر کشوری می باشد.

- نتایج آزمون در تمامی تحقیقات معتبر قابل کاربرد است.

- آزمون به صورت آنلاین قابل اجرا است.

- آزمون در مرکز وصال تحت نظر دکتری تخصصی علوم شناختی و با استفاده از سخت افزار و نرم افزار اصلی قابل اجرا است.








دریافت فایل PDF مربوط به گزارش آزمون عصب-شناختی وینا


تماس با وصال


    




بازگشت