گروه درمانی

گروه درمانی

" وصال ، دنیای نوین توانبخشی "

گروه درمانی ( Group Therapy)

هر گونه فعالیت جسمی و ذهنی هدف داری که به صورت بازی گروهی انجام شود و به ایجاد لذت و برطرف شدن نیازهای کودک بپردازد را گروه درمانی می گویند . 

اثرات بازی های گروهی :
* موجب بهبود مهارتهای اجتماعی و باعث ارتباط کودک با محیط بیرون میشود و دنیای اجتماعی کودک را پرورش میدهد .
* سبب شکوفایی استعداد های نهفته و رشد خلاقیت می شود. 
* حس همیاری ، همکاری و مشارکت را در کودک بالا می برد. 
* باعث بهبود توجه و تمرکز در کودکان می شود . 
*لذت بردن از تعلق داشتن به گروه و صحبت کردن در میان جمع و افزایش میل به برقراری ارتباط با هم گروهی ها
* موجب افزایش استقلال فردی و افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود.
* بهبود مهارتهای حسی و حرکتی در کودکان 
*کودک را با راه و روش رعایت اصول و مقررات آشنا می سازد . 
* همانند سازی با بزرگسالان را به کودک می آموزد . 
* رقابت را به کودک می آموزد و موجب می شود که او شکست را به طور واقعی تجربه کند . 
* قدرت ابراز وجود در محیط های گروهی و رهایی از ترس ، کم رویی و کاهش مشکلات رفتاری ( مثل لجبازی ، پرخاشگری و ... ) را ایجاد می کند .
 
ایجاد محیطی شاد و فرح بخش برای ابراز هیجانات در فضای مناسب همراه با گرداننده گروه که با شناخت کودک و برنامه ریزی صحیح با توجه به اهداف بازی ها ، تمرینات را به گونه ای اجرا می کند که کودک بتواند در میان هم گروهی ها استعداد های خود را شکوفا کند . 

اساس کار در گروه درمانی مرکز توانبخشی وصال 

گروه درمانی شامل دو سطح است :

گروه پایه :  متشکل از کودکانی است که با مشکلات عدم برقراری ارتباط ، بی قراری ، وابستگی به مادر ، عدم استقلال در انجام کارها ، خجالتی و گوشه گیر بودن  وارد بخش گروه درمانی میشوند که گرداننده گروه با توجه به شناخت و ارزیابی مشکلات  کودک به انجام بازی های هدفمند می پردازد که در صورت آمادگی در مهارتها ، کودک به گروه پیشرفته فرستاده می شود . به دلیل توجه به مشکلات خاص  کودکان و اهمیت آماده سازی مهارت ها در سطح پایه ، تعداد اعضای این گروه بین ۲تا ۳ نفر می باشد .
 
گروه پیشرفته : شامل کودکانی است که مدت زمان بیشتری  است که  به گروه آمده اند و به سطح مناسبی از ارتباط با هم گروهی های خود رسیده اند که با  برنامه ریزی صحیح و تعیین اهداف بازی ها  (بازی های مشارکتی ، بازی های قاعده مند ، بازی های آموزشی ، بازی های سازنده و اجتماعی ) و استفاده از تجهیزات شناختی کامپیوتری و تمرینات اتاق تاریک در هر جلسه سعی می شود که کودکان را به ارتباط با همسالان و ورود به محیط اجتماعی آشنا سازیم .

تعداد اعضای گروه حداقل ۲ کودک و حداکثر ۵ نفر می باشد . کودکان در فضای مناسبی که مخصوص گروه درمانی می باشد ، بسیاری از مهارت های فردی و ایجاد روابط اجتماعی مورد نیاز برای زندگی آینده خود را از طریق بازی های گروهی با همسالان می آموزند . در هر جلسه نمونه ای از بازی های انجام شده و اهداف آن به ضرورت فیلم یا عکس برای خانواده ارسال میشود .

جهت مشاهده فیلم گروه درمانی ( کلیک نمایید )

ارتباط با ما


    


بازگشت