ارتباط مشکل حسی با اختلال یادگیری خاص یا SLD

یکی از مشکلاتی که ما عموماً در اختلال یادگیری خاص یا SLD توقع داریم اختلال حسی می باشد .

همانطور که در بخش اختلال پردازش حسی ( مشاهده ) مطرح نمودیم مشکلات حسی چند دسته هستند که می توانند باعث کندی در درک حس، افزایش درک حس و یا حتی باعث بروز مشکلات حرکتی شوند .

که در شکل زیر به طور کلی نشان داده شده است. 


همانطور که در مدل بالا و انواع مشکلات پردازش حسی را مشاهده می نمایید :

Sensory Modulation مشتمل بر درک ناصحیح حواس می شود که می تواند باعث شود کودک حسی را بیشتر یا کمتر از حالت نرمال درک کند ، لذا کودک در هنگام یادگیری تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد، روی مواردی که باید تمرکز کند نمی تواند و با توجه به اینکه قسمتی از حافظه انباره حسی است، حافظه دچار آسیب می شود و فرد در آموزش به مشکل می خورد.

MOTOR یا حرک کودک می تواند تحت تاثیر اختلالات در پردازش حسی قرار گیرد، این اختلال می تواند در انجام حرکات مورد نیاز برای نوشتن باشد تا اینکه کودک بتواند وسایل و حتی خودش را صحیح در موقعیت یادگیری قرار دهد.

Sensory Discrimination یا تمایز حسی نیز در یادگیری بسیار تاثیر گذار می باشد. 

به طور مثال مشکل در تمایز دیداری کودک بین دو حرف " ب " و " پ " اشتباه می کند که می تواند هم در خواندن این اشتباه اتفاق بیافتد و هم در نوشتن و حتی در عدد مثلا کودک بین " 2 " و " 3 " فارسی اشتباه کند.

مثال دیگر مشکل در تمایز شنیداری کودک بین کلمات نزدیک به هم اشتباه می کند مثلا " است " و " اسب " را اشتباه می کند و موارد مشابه.

مثال دیگری که در مشکل لمسی یا Tactile می توان مطرح نمود مشکل کودک در صحیح در دست گرفتن مداد و نوشت افزار و یا حتی استفاده درست از پاک کن می باشد.

البته باز باید خاطر نشان کنم همیشه اختلال یادگیری ناشی از مشکلات حسی نیست ، ولی در بعضی مواقع این مشکلات مطرح می شود که باشد تشخیص شود و برای آن برنامه درمانی مشخص نمود. ( کلیک نمایید


ارتباط با ما


    


بازگشت